• Autor: Adam
  • 20 października 2017

Ekojazda – jak zaoszczędzić dzięki odpowiedniej jeździe?

Ekojazda – jak zaoszczędzić dzięki odpowiedniej jeździe?

1024 768 Adam

Samochód to sam w sobie ogromny wydatek. Najpierw trzeba na niego uzbierać, wybrać, zakupić a następnie jeszcze ubezpieczyć i serwisować. Dlatego warto też zastanowić się, jak samo użytkowanie naszego auta wpływa na jego koszt.

Eksperci twierdzą, że największe oszczędności znajdziemy nie w super energooszczędnych olejach, nie w nowej technologii paliw, żadnych „wynalazkach”, ani magnetyzerach proponowanych nam przez różnej maści producentów. Oszczędzanie na aucie nie jest także do końca kwestią samej ekologii  zakupionego pojazdu, ale… w sposobu jego prowadzenia.

Ekonomiczna jazda

samochod jadacy po pustej drodze.

W momencie, kiedy wprowadzamy silnik na większe obroty przy szybszej i długodystansowej jeździe, oraz kiedy przed skrętem zwalniamy do jak najmniejszej prędkości w dłuższym odstępie czasu, możemy zauważalnie zmniejszyć zużycie paliwa nawet już do 20 – 30 procent!

Ważne jest, by zdawać sobie sprawę ze zjawisk fizycznych, które powodują mniejsze lub większe spalanie.  Dlatego każde hamowanie to zamiana energii kinetycznej (ze spalanego paliwa) w energię cieplną, która właśnie jest odprowadzana do otoczenia.

Ergo: płynniejsza jazda oszczędza nie tylko okładziny hamulcowe, ale też wpływa na mniejsze zużycie paliwa

Pomówmy więc o faktach i mitach ekologicznego stylu jazdy. Hamowanie silnikiem, które powoduje odcięcie paliwa – wcale nie jest ekonomiczne. Auto na biegu w miarę szybko hamuje, przez to traci energię kinetyczną. Oszczędniejsze jest „dotaczanie się” na luzie do skrzyżowania. Proporcja spalanego paliwa na podtrzymanie obrotów jest bardziej opłacalna niż hamowanie przez zdjęcie nogi z gazu przy wrzuconym biegu.

Najmniejsze spalanie uzyskamy z autem z silnikiem benzynowym – otwierając całkowicie przepustnicę, czyli wciskając „gaz do dechy”.

Każdy element samochodu wpływa na wzrost spalania. Powodem jest prąd elektryczny, który w samochodzie jest uzyskiwany z benzyny albo oleju napędowego. Usuwanie usterek w aucie może również przysporzyć nam większe rezerwy; zdarza się, że dopiero przy większym przeglądzie samochodu okazuje się, że tłoczek w zacisku hamulcowym non stop ocierał się o tarczę powodując opór i wzrost zużycia paliwa.

Z tego powodu opłaca się co jakiś czas sprawdzić geometrię kół i ciśnienie w oponach.