• Autor: Adam
  • 11 października 2017

Benzyna czy gaz co się opłaca?

Benzyna czy gaz co się opłaca?

1024 488 Adam

Rosnące ceny benzyny już nie raz przyprawiały kierowców o zawroty głowy. Dobrym i tańszym sposobem na jazdę samochodem bez stresu o finanse może być instalacja gazowa. Sprawdziliśmy ile to kosztuje i ile można zaoszczędzić.

Jak wynika z analiz rynku w Polsce mamy prawdziwy samochodowy boom. W ubiegłym roku zarejestrowano w naszym kraju rekordową liczbę 49,5 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To najlepszy wynik w tym stuleciu. Z takim wynikiem zajmujemy siódme miejsce pod względem sprzedaży nowych aut w Unii Europejskiej, za Niemcami, Wielką Brytanią, Francją, Włochami, Hiszpanią i Belgią.

Jednak pomimo, że coraz więcej osób stać na nowe auta, nadal w większości zwracamy uwagę na koszty jego eksploatacji, w tym oczywiście cenę paliwa. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polak w drodze – wydatki kierowców”, większość kierowców w Polsce przejeżdża rocznie nie więcej niż 20 tys. kilometrów. Połowa Polaków na paliwo wydaje miesięcznie nie więcej niż 300 zł, a aż 41 proc. tankując szuka stacji z najniższymi cenami. Jeśli również nam wydatki na benzynę spędzają sen z powiek i uszczuplają znacząco rodzinny budżet, warto zastanowić się nad samochodem na gaz.

osoba tankuje samochód.

Paliwo za połowę ceny

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w Polsce jeździ obecnie prawie 3 mln samochodów zasilanych gazem płynnym. Nasz rynek pod tym względem jest jednym z największych w Europie. Popularność gazu wynika przede wszystkim ze znacznie niższych kosztów eksploatacji niż w przypadku benzyny. Jak duża to różnica? Biorąc pod uwagę cennik z końca lipca 2017 r. średnio w Polsce w tym okresie za litr benzyny 95-oktanowej trzeba było zapłacić 4,37 zł, a 98-oktanowej – 4,71 zł. Tymczasem średnia cena gazu LPG wynosiła 1,81 zł. Warto tez przy okazji przypomnieć nie tak odległe czasy, kiedy za benzynę trzeba było zapłacić nawet powyżej 5 zł. W tym samym okresie cena gazu wzrosła natomiast do niewiele ponad 2 zł. Jeśli przyjmiemy, że przeciętny Kowalski zużywa miesięcznie ok. 100 litrów paliwa – różnica w wydatkach jest już znaczna. Nawet z zastrzeżeniem, że samochód pali nieco więcej gazu niż benzyny, nadal ten pierwszy będzie nas kosztował o połowę mniej.

Najpierw musisz zainwestować

Aby  nasz samochód jeździł na gaz musi posiadać odpowiednią instalację. Jej rodzaj a tym samym cena zależy przede wszystkim od modelu samochodu i silnika (jednopunktowy, wielopunktowy czy sekwencyjny wtrysk paliwa). Ceny instalacji zaczynają się od ok. 1700 zł, jednak dla większości aut jeżdżących po naszych drogach, jeśli chcemy zachować odpowiednią jakość, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 2,5 – 5 tys. zł. Należy również pamiętać o tym, że instalacja musi być odpowiednio zadbana i doinwestowana (przeglądy, legalizacja butli), co również oznacza dodatkowe koszty – ok. 200 zł rocznie.

Kiedy się opłaca?

Biorąc pod uwagę nakłady, jakie musimy ponieść, warto jest zastanowić się, po jakim czasie inwestycja tam zwróci nam się i zaczniemy na wymianie benzyny na gaz realnie oszczędzać. Posłużmy się prosta symulacją. Jeśli za instalację gazową zapłacimy 2500 zł, a nasz silnik pali średnio 9 litrów benzyny na 100 km, wymiana zacznie nam się opłacać po przejechaniu ok. 31 tys. km. Oszczędność z jazdy na gazie będzie tym większa, im większa jest pojemność danego silnika. Gaz sprawdza się też najlepiej w tych samochodach, które nigdy nie stygną i pokonują rocznie co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.